חיפוש

 

 
לדף הבית >>     עט לשירה - יעל רן >>

שירי אלמנות ויתומים מצחיקים - המלצה על ספר השירה החדש של יובל ששון

 

ספר השירה החדש של יובל ששון נכתב ברוח התקופה המורכבת של מלחמת ”חרבות ברזל”, כאשר במרכזו שירים על אלמנות ויתומי המלחמה. להמשך קריאת ההמלצה - כנסו...!

 

שירי אלמנות ויתומים מצחיקים - יובל ששון
המלצה מאת: יעל רן

 

ספר השירה החדש של יובל ששון נכתב כל כולו ברוח התקופה הקשה של מלחמת "חרבות ברזל". ששון יליד 1965, מורה לתיאטרון ומתגורר כיום בת"א. באמתחתו ארסנל ספרותי עשיר הכולל שני ספרי שירה, שלושה רומנים וספר ילדים. ספרו מחולק לשישה שערים אשר מאירים כזרקור על אלמנות ויתומי המלחמה.

כדי לכתוב על תקופה כזו מורכבת ואפלה נדרשת תעוזה וחשיבה מחוץ לגבולות הבנאליים. ששון מצליח לעשות זאת באופן הומוריסטי, אירוני וציני, תוך שימוש בשפה מדוברת ומחורזת. האלמנטים הללו מאפשרים קריאה רצופה על אף התכנים הקשים העולים מתוכה. הדבר הזכיר לי חוויה של שמיעת שיר שמילותיו עצובות וקודרות אך המנגינה שלו שמחה, כדי ליצור ניגודיות הכרחית ("אורה נמיר הייתה אלמנה ששנאה את העיר חיפה/ ולכן היא דאגה שבעלה/ מרדכי יחליף ויסיר/ את השם חיפה/ מדרך נמיר").

לאורך הספר שזורים גם מונולוגים קצרים שאף בהם ישנו פן הומוריסטי מקברי ("האלמנה והביטוח הלאומי/ תמלול של שיחה:/ האלמנה: מגיע לי/ הביטוח הלאומי: נכון אבל/ חסרה לנו תעודת פטירה/ האלמנה: עוד אין גופה/ לא החזירו, לא מצאו אותה עדיין ברחבי הרצועה/ הביטוח: אה הה, אז אין ברירה/ בינתיים את לא תקבלי את הקצבה/ אה, וגם לא הילדים, אנחנו מקווים שזה ברור/ האלמנה: ברור? ברור? בינתיים אין לי איפה לגור! / הביטוח: זאת כבר ממש בעיה קשה/ אנחנו צריכים כתובת, לשלוח לך את הדרישה/ לשלם את החובות שבעלך, המת, השאיר לך בירושה"). כמו כן, הוא לעיתים משלב בכתביו אנלוגיות היסטוריות ("אני מעריץ את תמי ארד, ואת יובל / שידעו מתי להפסיק להיות ארד/ ולהתחיל להיות תמי ויובל בלבד", "יתומים מפורסמים חלק שני:/ אוליבר טוויסט שרצה רק לאכול/ נירון קיסר ששרף את הכל/ אדם וחווה, לא היו להם הורים בכלל/ רוני אלשיך, זה מהמשטרה, נו, זה שהיה מפכ"ל/ רבי שלום שבזי, גדול משוררי יהדות תימן/ ראש המוסד לשעבר, דני יתום, נראה לי שזה מובן/ המלט מ"להיות או לא להיות", המונולוג המפורסם/ ואביגיל, בת ארבע שהוריה נרצחו על ידי החמאס ככה סתם").

שיריו עוסקים גם ביתומים מצידו האחר של המתרס. כמו כן, קיים דין ודברים עם מוסדות המדינה השונים. ("החטופים הם יתומים/ יתומים ממדינה/ שמקריבה אותם על מזבח הניצחון/ על החמאס, הניצחון במלחמה והם / נמקים ומתים שם / במנהרות – אני לא בטוח/ שאפשר לחיות/ במדינה כזאת"). יתרה מכך, מועלות סוגיות מגדריות שאין להתל בהן ראש ("אם אני אלמנה ואת יתומה כולם בדרך כלל מאוד עצובים/ אבל אם אני אלמן ואתה יתום לכולם פחות אכפת,/ זה כאילו טבע הדברים/ גברים, הם יתגברו, זה תפקידם בעולם/ למות או להיות עצובים בדרך לשם"). אלו מוכיחים כי ששון הינו משורר בעל אומץ רב לומר את מה שעל ליבו ללא סייגים, והרי מהי שירה אם לא כתיבה כנה בנקודת זמן נתונה.  

מתוך ההומור נולדת הקינה, מתוך התהיות נולדת חשיבה על חיינו בהווה ובעתיד. ספר זה מוכיח כי במקבץ קטן של שירים ניתן להדהד את הכאב בדרך אחרת וכן את הסוגיות שהוא נסוב סביבן זמן רב אחרי קריאתו.

 


השיר הנבחר לקוח מהמחזור השישי.
*הספר יצא לאור באמצעות "מור בי.די פרסומים".

להורדת הספר מאתר עברית באופן חינמי: לחצו כאן--->  שירי אלמנות ויתומים מצחיקים

לקריאת ביקורות על ספרי שירה נוספים לחצו על הלינק: עט לשירה - יעל רן
מצאו אותי גם ב-f

 
 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים