חיפוש

 

 
לדף הבית >>     יהורם גלילי >>

”ההורים של היום נמצאים בדיוק באמצע”

 

לקראת פתיחת שנת הלימודים מעניקה אופירה אדרי, מדריכת הורים, מרצה ומומחית לגיל הרך מחולון, טיפים וכלים יישומיים להורים שמעוניינים לשפר את ההורות שלהם

 

אופירה אדרי, מדריכת הורים מחולון המומחית לגיל הרך המלווה משפחות בכל אתגרי ההורות ובעיקר בגיל הרך, מרצה ומעבירה את הידע והכלים הרבים שיש לה להורים שרוצים ללמוד, לקבל כלים ולהרגיש שהם ההורים הכי טובים שהם יכולים להיות עבור הילדים שלהם. בשנתיים האחרונות ייסדה את ’מועדון התיאטרון לקטנטנים’ שבאמצעותו היא מעבירה תכנים מעודדים התפתחות לגיל הרך ישירות לקטנטנים באמצעות צפייה ביתית מוגנת. 

לדבריה, אחת הטעויות הנפוצות שעושים הורים, היא ’לתקתק’ את הילדים. כהורים יש לנו הרבה לחץ מהיומיום ומהעבודה. אנו מגיעים הביתה במוד של ’נתקתק את הילדים ונשלח אותם לישון’, אבל בעצם אנחנו מתקתקים את חיינו איתם. כשהם גדלים הם כבר "לא סופרים" אותנו, אז מה כבר נשאר לנו איתם? כשעתיים ביום כשאנחנו מגיעים הביתה עד שהם הולכים לישון? כשיש לנו ישיבה חשובה או מצגת להציג בעבודה אנחנו לא נותנים לאף אחד להפריע לנו, אבל בבית כולם יכולים להתקשר אלינו ולסמס לנו. כתוצאה מכך אנו לא בקשב ללקוחות הכי חשובים שלנו שתמיד יהיו שם - ילדינו. חשוב להבין שהזמן שלנו איתם הוא יקר ערך במיוחד עבורם. הילדים שלנו יקבלו ערך עצום - אם נצליח בזמן הקצוב הזה איתם, להתנתק מהכול ולהיות רק איתם".

אופירה, בת 41, אמא לנועה, בת תשע וחצי, ויערה, בת שש וחצי, מתמקדת כיום בללמד הורות בדור החדש. "ההורים של היום חונכו על ידי הוריהם בשיטות חינוך של פעם. הכלים הישנים אינם מתאימים לדור החדש, המהיר, הגדל על מסכים, שכל המידע נמצא בכף ידם הקטנה, בתזוזת אצבע על המסך. ההורים של היום נמצאים בדיוק באמצע, הכלים המוכרים להם ואלו שהסביבה הקרובה מייעצת להם להשתמש בהם, אינם תואמים למציאות החדשה שבה הם אמורים לגדל את ילדיהם. הרבה פעמים הם נשארים חסרי אונים וללא כלים פרקטים לחינוך וגידול ילדיהם באופן, שבו הם אכן מאמינים שצריך לגדל אותם ובאופן שהפעוטות החדשים זקוקים ודורשים מהם", היא אומרת.

אילו עצות יש לך עבור הורים לילדים בגיל הרך?
"קודם כל, בקשו עזרה מהפעוט שלכם - ולא משנה מהו גילו. אם תתאמצו מספיק, תוכלו למצוא משהו שאפשר לבקש ממנו לעשות כדי לעזור לכם. תופתעו לגלות כמה אושר וסיפוק דבר כזה יכול להסב לו. אפשרו לעצמכם ’מרווח החלטה’. כשבאינסטינקט הראשוני שלכם אתם רוצים לענות ’לא’, אבל יודעים שצפוי לכם מכבש לחצים (לעיתים מתיש) שיופעל עליכם בעקבות זה, אפשרו לעצמכם להשתמש במשפט: ’אני אחשוב על זה’. הוא ייתן לכם ’מרווח החלטה’. ובמקביל, גם יתרגל אותם לחכות בסבלנות לתשובה. כך גם תורידו מעצמכם את הלחץ, תוכלו לחשוב בבהירות האם זה מתאים לכם או לא. אם אחרי ’מכבש הלחצים’ תשתכנעו ותחליטו שכן, אז אולי מראש כדאי לאפשר. ואם החלטתם שתשובתכם היא ’לא הפעם’, תוכלו להעביר לו את המסר באופן שיגרור הכי מעט התנגדויות. בדרך כלל זה כבר יפעל אוטומטית, כשאתם תאמרו את ה’לא’ שלכם ממקום בטוח בעצמכם עם הסבר ברור עבורכם למה החלטתם שהתשובה הפעם היא ’לא’".

עצה נוספת שלה עבור הורים לילדים צעירים היא להתמיד ולעודד את הילד להאמין בעצמו וביכולותיו, בעיקר כשהוא קצת מתקשה. "אל תעשו במקומו את הפעולה, כי זה יגרום לו להאמין שאינו מסוגל. למדו אותו לומר לעצמו בכל רגע של קושי: ’אני אצליח!’ ו’אני מסוגל!’. זה יעודד אותו מנטלית וייחרט אצלו בתודעה, כך שגם כשיהפוך בוגר, ברגעי קושי, הוא יצליח להיות שם עבור עצמו, גם כשלא תהיו בסביבתו. בכל מקרה, בין אם הוא הצליח ובין אם לא, שבחו ועודדו את הניסיון, הדרך והמאמץ שעושה הפעוט שלכם ואת זה שהוא לא ויתר לעצמו. אולי היה לו קשה ואולי הוא פחד, אבל הוא התאמץ והשתדל ועל כך מגיעים לו שבחים עבור המאמץ שנעשה. זה יעודד אותו לנסות שוב בפעם הבאה".

כמו כן, היא ממליצה להורים למצוא 4-3 דקות פנויות בלוח הזמנים, בין אם פעם ביום או פעם בשבוע, לבחור שיר כיפי שאתם אוהבים ולרקוד עם הילד. לדבריה, "תחושת האושר שתציף אותו צפויה לזלוג גם לגופכם. נסו, תחוו ותופתעו עד כמה דבר פעוט יכול להשפיע לטובה על חייכם. זיכרו שכל רגע ביום הוא הזדמנות נפלאה לומר לילד: ’אני אוהב.ת אותך’, מבלי לחכות רק ל’רגעים חגיגיים’: כשהוא הולך לגן, כשנפרדים או כשהוא אומר לכם שהוא אוהב אתכם. כשאתם מרגישים את זה, פשוט שתפו את הפעוט שלכם ברגש זה, כי כל רגע ביום הוא הזדמנות נפלאה".

מאז שהייתה ילדה קטנה זוכרת אופירה את אהבתה הגדולה לילדים, שסיקרנו אותה מאוד וגרמו לה להיות מהופנטת מהם ומהאופן שבו הם זזים. "אני זוכרת את עצמי כילדה קטנה יושבת על חוף הים יחד עם משפחתי. בעוד שאחותי הגדולה אפרת בחרה לשחק, להיכנס למים ולבנות ארמונות בחול, אני הייתי יושבת ובוהה בפעוט שיושב קרוב אלינו עם משפחתו, בוחנת כל תנועה וכל מבט שלו, ונהנית מכל תגובה שלו לעולם המתגלה כל הזמן סביבו. עד כדי כך סיקרנה והיפנטה אותי התנהגותם", היא מספרת.

בגיל ארבע וחצי הפכה אופירה לאחות גדולה לאריאל. "מהיום שבו נולד אחי", היא אומרת, "כל הזמן רציתי להיות צמודה אליו, לבחון כל תנועה, מבט, חיוך או בכי, תסכול או גילוי חדש בסביבתו. כשהיה בן שנה ואני רק בת חמש וחצי כבר קיבלתי את הכינוי ’אמא קטנה’. כולם ידעו שאני עושה הכול בשבילו. ממש כמו אמא קטנה: מחתלת, מלבישה, מאכילה ואפילו מקלחת אותו מהרגע שהיה יכול לשבת בכוחות עצמו באמבטיה".

כשהייתה בת שש נסעו הוריה לחופשה בת שבועיים ורצו להשאיר את אחיה הפעוט, אז בן שנה וחצי, עם סבתא אחת ואותה ואת אחותה הגדולה אפרת עם הסבתא השנייה. סבתא שלה שהייתה צריכה לשמור רק על אחיה הסכימה למלא את התפקיד, רק בתנאי ש’האמא הקטנה’ שלו תגיע יחד איתו. וכך היה. "סבתא אחת קיבלה רק את אפרת, ואני ואריאל היינו אצל הסבתא השנייה. בשבועיים אלו זכיתי לקבל מקסימום עצמאות שרציתי וייחלתי לה. היה לי תיק עם כל הדברים שהייתי צריכה בשביל אחי, הייתי מטיילת איתו בעגלה לא רחוק מהבית, מקלחת אותו, מלבישה, מאכילה ועוד. סבתא שלי הייתה רק צריכה לדאוג לכך שיהיה אוכל בבית".

בכל הזדמנות התפעלה אופירה מתינוקות ומפעוטות ואהבה לשמוע הרצאות על ילדים, חינוך, פסיכולוגיה רגשית של ילדים ועוד. היא הייתה הרווקה היחידה בהרצאות ובסדנאות הורות. "תמיד כולם היו מתפלאים: מה אני עושה פה איתם? הרי עוד אין לי ילדים. לאט לאט התרגלו אליי והבינו שאני פשוט שותה בשקיקה כל מידע בתחום".

גם כשנולדה בתה הבכורה נועה, המשיכה אופירה ללכת להרצאות, קורסים וסדנאות בתחום הורות וילדים, אבל גם שם הייתה חריגה. "רציתי להמשיך להעשיר את הידע בכל מה שקשור לילדים בוגרים יותר - ילדי גן ובית ספר. הייתי מגיעה להרצאות ולסדנאות בנושאי הורות לילדים בוגרים הרבה יותר מהגיל של בתי התינוקת. שוב כולם הסתכלו עליי בתמיהה: ’מה את עושה בסדנה של ילדי גן ובית ספר? הרי יש לך תינוקת?’. הרצון ללמוד עוד ולהבין את נפש הילד בכל גיל משך אותי כמו מגנט, וכל הזמן רציתי להעשיר את הידע שלי ולקבל עוד ועוד כלים".

במקביל, היא הקימה את ’תיאטרון מהספרים’, שבו יצרה עבור בתה ועבור שאר הפעוטות, עולם קסום ומלא בתכנים ומסרים ערכיים וחשובים, מעודדי התפתחות קוגנטיבית, רגשית וחברתית. בשנתיים האחרונות היא יצרה פלטפורמה מיוחדת המאפשרת להביא את התכנים האלו לכל בית ולכל משפחה בעולם. "אנחנו לא נוכל לברוח מהמסכים, אז לפחות, אם הם צופים במסך, שיקבלו תכנים שמפתחים את המוח שלהם, הקוגניציה, יכולות הדיבור, התקשורת ועוד. בנוסף, כשהקמתי את ’מועדון התיאטרון לקטנטנים’ היה לי חשוב ליצור להם מקום מוגן, בו לא יקפצו להם פתאום פרסומות או תכנים שלא מותאמים לגילם. מקום ’סטרילי’ לתוכן שמותאם במיוחד לפעוטות. הם צופים, נהנים ומבקשים לצפות שוב ושוב. ככה שכולם מרוויחים. הם מקבלים חוויה וכיף, וההורים יכולים להיות רגועים שהם מקבלים תוכן איכותי שמקדם אותם".

כשנולדה בתה השנייה יערה, היא החליטה להירשם לקורס כולל ומקיף להנחיית הורים. "כבר אז היה לי הרבה ידע בתחום, אבל רציתי כלים ממשיים להנחיית הורים, שאוכל להעביר להם את הידע הרב שצברתי ולעזור להם להבין את הילדים והתינוקות שלהם". בסיום לימודיה במרכז הארצי להנחיית הורים ’סמולטוק’ היא קיבלה תעודת הנחיית הורים, הכוללת הכשרה בייעוץ שינה וגמילה לפעוטות. מאז היא מלווה משפחות בכל אתגרי ההורות ובעיקר בגיל הרך, מרצה ומעבירה את הידע והכלים הרבים שלה להורים המעוניינים ללמוד, לקבל כלים ולהרגיש שהם ההורים הכי טובים שהם יכולים להיות עבור ילדיהם.

 

אופירה אדרי עם בנותיה נועה ויערה, צילום: יהורם גלילי

קישור להרצאה להורים לגיל הרך: "איך להתמודד עם התפרצויות זעם והתנהגות תוקפנית של הפעוט בגיל הרך":
https://www.funzing.com/sd/o34als

פרטים על מועדון התיאטרון לקטנטנים (תכנים מעודדי התפתחות לגיל הרך) בקישור:
https://ofiraedri.ravpage.co.il/meodedim.hitpathut.infancy.2

קישור לדף הפייסבוק של אופירה אדרי:
https://www.facebook.com/ofiraedri

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים