שלום ירדן,
אפקט סטרופ מייצג מצב של הבחנה בין תהליך קוגנטיבי אוטומטי לתהליך קוגנטיבי שהינו מודע.
הנבדק מקבל רשימת מילים שכל אחת מהן כתובה בצבע אחר. הוא מתבקש להגיד רק את שם הצבע שבו כתובה המילה (ולא לקרוא את המילה עצמה). על פי תוצאות המחקרים קצב התגובה מהיר יותר כשהמילה והצבע תואמים (לדוגמא קריאת המילה "כחול" שכתובה בצבע כחול) מאשר כשהמילה והצבע שונים (לדוגמא קריאת המילה "אדום" שכתובה בצבע ירוק).
התהליך האוטומטי הינו הקריאה בעוד שאמירת הצבע הינו תהליך יותר מודע. על כן במשימה זו עלינו "להתגבר" על תהליך שמתבצע במהירות בצורה שאינה מודעת (דרך התפקודים הניהוליים שלנו שבין היתר אחראים על תכנון, ויסות, בקרה ועוד...) ולבצע תהליך שהינו מודע יותר.
כמובן שיש קשר בין משימה זו לסממני קשב ונטייה לאימפולסיביות, שכן אדם בעל מאפיינים אלו יתקשה במטלה ולרוב יקרא את המילה ולא יאמר את הצבע שבו היא כתובה. לעומת זאת אנשים שמתקשים בקריאה יוכלו לבצע מטלה זו ביתר קלות (ניתן לבדוק ע"י המרת המילים לשפה זרה ובדיקת קצב הקריאה-> מוקד הקשב יהיה על הצבע כיוון שהמילים יהיו "חסרות משמעות" עבור הקורא ובכך יבוטל האפקט האוטומטי).
מקווה שסייעתי בתשובתי,
שלך,
יעל רן - מומחית לאבחון ליקויי למידה והוראה מותאמת.
0507219033