שלום רב,
בהחלט ישנם סימנים מקדימים שחשוב לאתרם בשלב מוקדם.
אלו יכולים להופיע בגיל הגן או בשנות הלימוד הראשונות. בגיל הגן לדוגמא ניתן לזהות קשיים בתחום "המודעות הפונולוגית" (הרגישות לצלילים הקטנים ביותר שקיימים בשפה העברית). אלו יבואו לידי ביטוי בפירוק מילים לצליליהן, באיתור צליל פותח או סוגר של מילה (הצליל הראשון או האחרון במילה), בזיהוי אותיות, באיתור אות על פני רצף האלף בית, בזכירת צבעים, מספרים, מושגים ועוד.
בשנות הלימודים המוקדמות סממנים אלו יכולים לבוא לכדי ביטוי בקשיים לבצע סינתזה בין אות לצליל, לזכור את סימני הניקוד, וכן בתחום הגרפומוטורי- החל מאחיזת העיפרון ועד עיצוב האותיות וכן נוכח השמטת צלילים קריטיים במילים נפוצות (לדוגמא: כאשר הילד יתבקש לכתוב "חתול" הוא ישמיט את הצליל "ל" בסוף המילה).
בנוסף, קשיים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי גם בתחום הסדר והארגון. למשל כאשר ילד מתקשה להבין הוראות או לבצע מספר מטלות במקביל.
קשיים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בכמה מקצועות או במקצוע ספציפי אחד.
יחד עם זאת, חשוב לזכור שהקשיים שתוארו אינם מצביעים בהכרח על כך שלילדכם יש לקות למידה כלשהי. לחלק מהילדים פשוט לוקח זמן רב יותר לפתח מיומנויות אוריינות (קריאה וכתיבה) ולעיתים קצב העיבוד שלהם איטי יותר לעומת השאר.
אני דוגלת בכך שיש לאתר את העניין בזמן. ככל שהזמן יחלוף, במידה שישנה לקות למידה היא רק תלך ותחמיר. הדבר יוביל לפערים גם בתחום הלימודי וגם בתחום הרגשי, ולירידה חדה בביטחון ובתחושת היכולת. על כן כדאי לבדוק את הנושא בשלב מוקדם ככל הניתן אצל גורמי המקצוע המוסמכים לכך.
בברכה,
יעל רן - מומחית לאבחון ליקויי למידה והוראה מותאמת.
0507219033