צילום עם צמצם פתוח או סגור / יוסי וונש
התשובה לשאלה זו אינה חד ערכית, והיא תלויה במה רוצים להתמקד ואיזה עומק שדה נרצה לקבל בתמונה. להמשך כתבתו של יוסי וונש, מנהל פורום בתחום הצילום והעריכה, כנסו...
איך לצלם? עם צמצם פתוח או צמצם סגור ?
התשובה לשאלה זו אינה חד ערכית, והיא תלויה במה רוצים להתמקד ואיזה עומק שדה נרצה לקבל בתמונה.
תמונות בהן נרצה לקבל עומק שדה רדוד, פורטרטים למשל, או כל צילום בו נרצה להפריד ולהדגיש את הנושא מהרקע - נצלם במפתח צמצם גדול (ערך F נמוך), ולתמונות עם עומק שדה גדול יותר (נוף למשל) נצלם במפתח צמצם סגור (ערך F גדול).
בדוגמא המצורפת ניתן לראות כיצד בצילום עם מפתח צמצם פתוח, תשומת הלב מתמקדת בתפוחים עקב טשטוש הרקע ואילו בצילום עם מפתח צמצם סגור, לא ברור במה להתמקד - בתפוחים, או בכוס ובעיתון המונחים על השולחן וכו’.
צמצם פתוח צמצם סגור
מצב צילום "עדיפות צמצם" מסומן בחוגת הצילום במצלמות קנון - Av ובשאר סוגי המצלמות – A.
ערך הצמצם מאופיין באות f.
מהו צמצם? במלים פשוטות ובקצרה-הצמצם הינו טבעת עלעלים הנפתחת/נסגרת בהתאם למה שנגדיר למצלמה במצבי צילום ידניים ובאופן אוטומטי במצבי צילום אוטומטים.
רצ"ב איור לערכי צמצם בהתאם לגודל המפתח:
גודל מפתח הטבעת ישפיע על כמות האור הנכנסת למצלמה.
ניתן לדמות את פעולת מפתח הצמצם למפתח האישונים שלנו.
גודל מפתח הצמצם תלוי בעדשה שיש לכם.
עדשות סטנדרטיות במצלמות SLR מגיעות לרוב עם מפתח צמצם מרבי של f3.5.
ערכי מפתחי הצמצם המכסימליים - בזום מינימלי ובזום מכסימלי – רשומים על גוף העדשה של המצלמה.
עדשות עם מפתח צמצם גדול עוד יותר f 1.8/f2.8 – נקראות עדשות מהירות. הן מאפשרות לנו לצלם גם במצבי תאורה שאינם אופטימליים ובמהירות תריס גבוהה יחסית למניעת טשטוש של אובייקטים בתנועה.
לאורך המוקד בעדשה (זום) יש השפעה על כמות האור הנכנסת למצלמה.
אם ניקח לדוגמא עדשה 18-200, באורך מוקד קצר - 18 מ"מ, מפתח הצמצם המכסימלי יהיה f3.5, ובאורך מוקד של 200 מ"מ מפתח הצמצם המכסימלי יהיה f5.6. המשמעות היא שככל שנפתח ונגדיל את הזום – כמות קטנה יותר של אור תיכנס למצלמה.
במצבים של חוסר תאורה מספקת, עשוי הדבר להוביל למצב של חוסר מיקוד אוטומטי והמצלמה "תסרב" לצלם. להלן דוגמא לתמונה שצולמה באחת מסדנאות הצילום שערכתי במזרקת האריות בירושלים.
התמונה השמאלית צולמה במפתח צמצם סגור, ולכן רקע השיחים ותחנת הדלק נראים בברור.
התמונה הימנית צולמה במפתח צמצם פתוח, ולכן הרקע מטושטש והדגש הינו על המים הזורמים מלועו של האריה.
צילום במפתח צמצם פתוח מקל עלינו בהסטת הפוקוס.
להלן צילום של 2 תמונות שצולמו ע"י אחת מתלמידותיי, בו ניתן לראות כיצד הפוקוס מוסט מהענבל לקיר שמאחוריו.
בצילומי לילה, ניתן לשלוט כיצד ייראו הפנסים.- "מרוחים או מנצנצים ככוכבים".
ראו דוגמא לצילום בו "חיים לא כיבה את האורות".
התמונה צולמה במפתח צמצם סגור ולכן הפנסים נראים מנצנצים.
עד כאן לפעם זו.
אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה,
שלכם, יוסי וונש, מורה לצילום ומדריך סדנאות וקורסי צילום
08-9717029, 053-7738917
דוא"ל: wunsch1@bezeqint.net
http://www.yosi-photo.com/ - אתר הבית