בה שושן פורים תשעט
מפורים לפסח בדיוק חודש. ואנו מצמידים את שני האירועים הקשורים בגאולה והצלה. ובכל זאת ישנו הבדל גדול ביניהם . ממצריים יצאנו במטרה להשתחרר מעול זרים ומהגולה ובפורים המשכנו להיות עבדיאחשורוש.
לפני מספר ימים קיבלתי שאלון מנכדתי ובו שאלות על הוריי ומשפחתי. כיצד עלו ארצה? האם יש לי תמונות מזכרת וכולי. היה זה במסגרת עבודת "שורשים" שנכדתי אמורה להגיש למורה.
התלבטתי ממה להתחיל. מה להדגיש? את הקשיים שלפני העלייה? או את ההצלחות?
את חיי הקהילה בגלות? את הטמעת העברית בלימודים בחו"ל? או את השנאה ליהודים?
בו זמנית חשבתי השבוע גם על סיפור מגילת אסתר שקראנו בפורים וגם שם ישנו ויכוח מה חשוב יותר להדגיש או את מי להעמיד כגיבור המגילה.
המגילה מספרת לנו ומזכירה תאריכים ואפילו שמות חודשים של מאורעות שונים שקרו .
למעשה, סיפור המגילה נפרש על פני כתשע שנים.מתחיל במשתה אחשוורוש שהתקיים בשנת שלוש למלכותו. ממשיך בבחירתה של אסתר כממלאת מקום למלכה בשנה השביעית למלכותו.
ותוך כדי סיפורה של אסתר מזכירים את מרדכי היהודי שגלה מירושלים הרבה שנים קודם.
בפרק השלישי עולה דמותו של המן ולאחר תשע שנים מחליט להפיל פור ולהשמיד את היהודים כפיתרון סופי. באמצע האירועים חל מהפך ."נדדה שנת המלך" והמן ובניו נענשים והיהודים חוגגים .על מנת להבין את שמחת פורים יש להכיר את ההיסטוריה מראשיתה ולכן חשוב לדעתי להדגיש לילדינו ולנכדינו את הקשיים שקדמו להקמת המדינה ואת הסיבות לשמחתנו ביום יום.
שבת שלום ושושן שמח לירושלמים
--
בברכה
חיים דברת