שלום נתנאל,
תודה על שאלתך המצויינת!
משפטי פירמידה הינם משפטים אשר בנויים בצורה מדורגת. בראשית הפירמידה מופיעה המילה הראשונה/ המילים הראשונות ובכל אחת מהשורות שיבואו לאחריה יופיעו בהדרגה מילים נוספות עד לכתיבת משפט מלא בתחתית הפירמידה.
אני אוהבת להשתמש במשפטי פירמידה כחלק מתהליך הטרמה לפני קריאת טקסט המקור. במרבית המקרים לאחר ביצוע שלב זה תחושת ההצלחה של קריאת הטקסט במלואו רבה יותר.
השימוש במשפטי פירמידה יעיל ממספר בחינות:
1. החוויה המדורגת מסייעת לצמצום תחושת העומס והלחץ, בעיקר אצל תלמידים שחווים חוסר ביטחון וקשיים בתחום הקריאה.
2. החשיפה החוזרת למילים בכל קריאה וקריאה מסייעת אף היא לחיזוק הביטחון, וכן לחיזוק מרכיבי שטף הקריאה (דיוק, קצב והטעמה).
3. הקריאה החוזרת מסייעת גם לעיבוד ושמירת המילים באופן אורותוגרפי בזיכרון לטווח ארוך, כך שבקריאה הבאה שלהן (גם אם תעשה כשבוע לאחר מכן) יחול שיפור הן במדדי הדיוק והן במדדי הקצב.
4. השימוש במשפטי פירמידה מסייע במעבר מקריאה מנוקדת לקריאה ללא ניקוד. הילדים נחשפים תחילה למשפטים מנוקדים ואחר כך נדרשים לקרוא "פירמידה" נוספת ללא ניקוד. דבר שאף הוא יכול לשפר בצורה ניכרת את שטף הקריאה.
5. ניתן לבצע את התהליך עם התלמיד עצמו ובכך לעבוד גם על תחום הכתיבה. כאשר ילד חוזר על כתיבת המילים הוא גם צובר ביטחון ובאותה עת לומד תצורות כתיב נכונות.
במידה שישנן שאלות נוספות אשמח להשיב,
יעל רן - מומחית לאבחון ליקויי למידה והוראה מותאמת.
0507219033